Projekt bemutatása

Az intézményen kívüli nevelési színterek és ezekhez a színterekhez kapcsolódó foglalkozások jelentősége az ezredforduló után egyre hangsúlyosabbá vált. A családok életvitelében bekövetkezett változásokból adódóan a szülők részéről egyre nagyobb az igény arra, hogy az oktatási intézmények minél komplexebb tudást adjanak át gyermekeiknek szem előtt tartva a mindennapi élet során felmerülő igényeket és követelményeket. Érthető módon az intézmények ennek a komplex feladatnak és elvárásnak csak nehezen tudnak megfelelni. A kisebb községekben, így településünkön és a szomszédos településeken élő gyermekek, épp a szűkös lehetőségekből következően, jelentős szociokulturális hátránnyal indulnak, amely nagymértékben befolyással lehet későbbi életvezetésük és munkaerő piaci pozíciójuk alakulásában. A projekt megvalósítása lehetőséget teremthet Önkormányzatunk számára arra, hogy eddig kifejtett közművelődési tevékenységét koncentráltabban végezhesse, a már meglévő foglalkozásokat továbbfejleszthesse és kiterjeszthesse, elérhetővé téve a szomszédos községekben élő gyermekek számára is. A megvalósítani kívánt foglalkozások a módszertani átgondoltságból következően kettős funkcióval rendelkeznek. A foglalkozásokkal elsődlegesen – összhangban a közművelődési tevékenységek alapelveivel – tartalmas szabadidős elfoglaltságot szeretnénk biztosítani a településünkön, és a településünk vonzáskörzetében élő óvodás és általános iskolás gyermekeknek. Mindezek által a résztvevők életre szóló élményeket szerezhetnek. Másodsorban a Felhívásban meghatározott foglalkozások kereteihez, valamint a Felhívás célrendszeréhez igazodva olyan ismeretátadó, élményközpontú tevékenységek megvalósítása a célunk, amely közvetlenül járul hozzá a résztvevő gyermekek ismereteinek bővítéséhez, kompetenciáinak fejlesztéséhez, vagyis személyiségük formálódásához. A foglakozások tervezése és megvalósítása során építünk az edutainment elvére, mert úgy véljük, hogy a szórakozva és a szórakoztatva tanulás elősegítheti a kitűzött célok teljesítését. Azonban nem csak a gyermekek egyéni igényeinek figyelembe vétele határozza meg a tervezett foglalkozások tartalmát, hanem arra is törekszünk, hogy a megvalósítás, valamint a fenntartás során a foglalkozások elősegítsék a kortárs közösségi kohézió erősödését is. Ezért a foglalkozások élni kívánnak a kooperatív tanulásszervezés módszertanával, amely az alapvető kompetenciák fejlesztése mellett hozzájárulhat a fentebbi törekvés teljesüléséhez is